i sve što bih reći htjela

Ovakva, kušnjom prekaljena, skovana od vremena, ostadoh nedorečena

subota, 15. ožujka 2014.

Srdžba : bolest ili lijek?




Čovjek se rasrdi. Iako taj osjećaj, svjestan je, nije konstruktivan. Srdžba je osjećaj koji služi za rušenje. Srdžba je bager za postojeće zidove koji se nađu na našem životnom putu. I na svakom jeziku kojim ljudi govore, riječ kojom se označava zvuči grubo, zapinjuće. Osjećaj srdžbe je takav da  naleti, izleti, kuha se, prekipi, i pomislimo da nam je lakše nakon što ga ispoljimo. Ali, znamo iz iskustva, to traje jako kratko. Nevjerovatno kratko. Koliko jedan otkucaj srca. Već sljedeći tren nam je žao, jer nismo postigli ništa, osim da napatimo i uznemirimo sebe. Psiholozi razlikuju „afekt“ od srdžbe. Naime, afekt je ovo što je opisano prethodno, ali je bitno napomenuti da je to samo krov kuće, koja se zida i nadograđuje kroz dugi period raznih nezadovoljstava.

Pošto se navodno ljutimo da bismo sačuvali, odbranili, ili opravdali sebe, i što nam u konačnici nije lakše nego teže, osjećamo se kao jedini gubitnici. Predmet srdžbe nam se sada čini beznačajan, jer „nije vrijedan“ takve praznine u nama. Prenosi se od Ebu Hurejre, radijallahu anhu:


Neki čovjek reče Allahovom Poslaniku, alejhis-selam: „Preporuči mi nešto.“ Poslanik reče: „Ne srdi se!“ Ovaj ponovi pitanje više puta, a Poslanik mu opet reče: „Ne srdi se!“ (Buhari,10/519)
Pošto je srdžba prirodan osjećaj kod čovjeka, mogli bi pomisliti neki tragaoci za greškama u islamu da islam nije prirodna, za čovjeka prilagođena vjera, i prema njegovim ljudskim osobinama provediva.
Ako je ovo prirodna osobina, kako to da nam se preporučuje da je iskorijenimo ili maksimalno savladamo? I, nije li kontradiktorno to što Poslanik, alejhis-selam, savjetuje drugima da se ne srde, a i sam je znao toliko osjetiti srdžbu, da bi se tragovi savladavanja vidjeli na njegovom licu promijenjene boje?
Nije kontradiktorno. Islam kod čovjeka ne uništava ono što mu koristi. Zato, ovaj prirodan osjećaj treba da bude u službi nas, a ne protiv nas. Muhammed, alejhis-selam, rasrdio se zbog nepravilnog i nedosljednog uzimanja abdesta (iskrivljene vjerske prakse) toliko da je pocrvenio u licu. Jednako tako se  rasrdio zbog pokušaja da se insan pretpostavi insanu kao „bolji“ i „vrijedniji“ od drugoga.
Jedne prilike, Alija radijallahu anhu je u bici htio ubiti mušrika. U tom momentu, ovaj ga je pljunuo. Alija plemeniti je odustao od ubistva. Kasnije je, ipak, to učinio. Na pitanje zašto je tako postupio, rekao je da bi ga u prvom slučaju ubio zbog sebe (nanesene uvrede), a to nije želio. U drugom slučaju, ubio ga je radi suprotstavljanja redu, pravdi, i miru kakav islam donosi u pokornosti Uzvišenom Allahu, kao Jedinom Gospodaru svega stvorenog.
Kakve su poruke ovih stanja? Srdimo li se zbog sebe, dok istovremeno s osmijehom prelazimo preko narušavanja najvećih svetinja, skrnavljenja vjere, pravde, reda...? Kako je moguće da nam ne smeta rušenje vječnog, a smeta nam rušenje prolaznog?
Čovjek koji se srdi radi rušenja ili narušavanja uzvišenih principa i temelja vjere, čuva sebe od odobravanja, i olahkog shvaćanja da je islamski red upravo poredak Zakonodavca, a ne ljudski nametnut i faličan. Zato mu takva srdžba ne šteti, nego ga oplemenjuje i čuva od samoga sebe, i istovremeno čuva društvo. Pri takvoj srdžbi, neće biti narušene granice dozvoljenog ispoljavanja, kao ni načina ispoljavanja, jer onaj ko se ljuti radi Allaha, takav pazi na Allaha, pa i On njega pazi.
Nasuprot tome, onaj ko se ljuti zbog samog sebe, istovremeno pokazuje nekoliko nedostataka vlastite ličnosti:

1)         Misli da je vrijedniji od onoga što mu se pripisuje

Ovo nije loše pomisliti za sebe u slučaju kada nas bestidnici oslovljavaju, kada nas nepravedni kvalificiraju i podmeću nam loše osobine kakve ne posjedujemo. No, i tada imamo uputstvo za ispravan postupak, koji će sigurno koristiti i nama i drugima:
A robovi Milostivog su oni koji po Zemlji mirno hodaju, a kada ih bestidnici oslove, odgovaraju: „Mir vama!“ (El-Furkan, 63.)
 Međutim, upitajmo sami sebe: srdimo li se zbog jednakih „etiketa“ i onda kada nam pripišu od dobrih i plemenitih osobina, a koje nisu pri nama? Ili mislimo da nam pripada sve lijepo, a nikako nam ne priliči ono što je loše?  Razmišljamo li o upotpunjavanju svojih osobina prema tom dobru, i stidimo li se što djeluje kao da ih imamo pri sebi, dok smo sami svjesni da to i nije baš tako, i da  Allah zna ono što je od ljudi skriveno? Ukoliko razmišljamo na ovaj način, kompenzirat ćemo srdžbu zbog lošeg koje nam se nepravedno pripisuje, za ono dobro koje nam se nepravedno pripisuje, i opet ćemo se naći na sredini. Srdžba zbog sebe u ovakvim okolnostima, dobra je samo ako je u okviru navedenih granica. Ta se granica zove: samoodgoj i preispitivanje svoga stanja. Ukoliko smo, pak, sigurni da nam ljudi nemaju pravo spočitavati loše (bilo pri nama, ili ne), ali istovremeno imaju pravo da nam dijele komplimente (zasluženo ili ne), onda se ova bolest zove samoljublje, samodopadljivost, ili u najtežem slučaju - oholost. Da nas Allah Uzvišeni sačuva te osobine, jer prema hadisu kojim nas odgaja naš Resulullah, alejhis-selam,  obaviješteni smo da u Džennet neće ući onaj ko bude u srcu imako koliko najmanje zrno oholosti. Ko sebi želi dobro, borit će se protiv ove osobine, i zasigurno će ga više zanimati vlastito stanje odmjereno istinom, nego subjektivni doživljaj svoje „dobrote i veličine“ koji nailazi na kritike, ali ih se zanemaruje i nipodaštava. Ovdje je još važno imati na umu: Kritike daje samo prijatelj. Neprijatelj ih nikad nema! Bez obzira koliko nam nečije odijelo djelovalo prijateljski ili neprijateljski, kritika je prijateljski gest, a nekritičnost je pomaganje u progresiji bolesti srca. A šta ako su neopravdane? Blago nama, u tom slučaju! Tad smo sa ovim „testom ličnosti“ dobili i hediju - čišćenje od grijeha. U svakom slučaju smo na dobitku. Zaključujemo da nema mjesta srdžbi, i s osmijehom nastavljamo svoj put kroz život.

2)         Smatra da ima pravo negodovati prema drugima, ali drugi nemaju pravo negodovati prema njemu

Možda ovo nije svjesno stanje. Ipak, ako realno pogledamo našu svakodnevnicu, primijetit ćemo da nerijetko dajemo ocjene o drugim ljudima i situacijama. Zašto, onda, mislimo da drugi ljudi nemaju pravo davati ocjene o nama? Jesmo li to imuni na loše strane sebe, ili nevoljni da prihvatimo da postoje? I koje je od ovo dvoje pogubnije za nas? Ne bismo li prema islamskom učenju trebali prema drugim ljudima postupati onako kako želimo da oni prema nama postupaju? Zašto to nije tako? Jesmo li uvjereni da ovaj začarani krug uvijek počinje od drugih, i da ne bi bilo tako da smo mi, kao „bolji“, kreirali odnose u društvu?
Ovdje je važno imati na umu jednu veliku misao, koju izreče neki autor, a ja mu nisam zapamtila ime. U svakom slučaju, kod Allaha niko i ništa nije zaboravljeno, pa će, ukoliko se okoristimo, imati nagradu za doprinos dobru:
 Samo bezuman čovjek uvijek o sebi govori u superlativu

Nema komentara:

Objavi komentar