„Napisat ću ovo u
pismu, jer od stida pred vlastitim riječima
poklapam uši, i okrećem glavu, kao da će time manje odjekivati u duši... Prijatelju moj, koji si me uvijek pozivao na dobro, koji si me od zla odvraćao, a ja te zbog toga izbjegavao, hvala ti! Neka te Allah Uzvišeni nagradi. Možda će tebi ovo pismo biti poticaj da nastaviš sa svojim plemenitim radom, a možda će nekom biti pouka, nikad se ne zna.
Da ti ispričam kako je
počelo:
Ona je bila nešto mlađa
od mene. Sjećam se, uvijek se smijala. Čak i kada bi od burne mladosti, koja ne
trpi ni najmanju kritiku zaplakala, kroz osmijeh je plakala. Iskreno, meni je
izgledala pomalo blesavo.
U našem selu nije bilo
mnogo djevojaka koje su praktikovale vjeru. Kada me upitala zašto sam baš nju
odabrao, očiju punih želje da joj kažem da je baš ona bila „ta“, posebna, ona
prava... rekao sam joj da je to isključivo zato što je nosila hidžab i bila
redovna na namazima u našoj maloj džamiji. Rekao sam joj da bih možda izabrao i
neku drugu, da je bilo izbora. Ona je pokazala radost zbog toga što je moj
kriterij bio vjera. Ipak, vidio sam tragove ovog ranjavanja... Zašto joj nisam mogao reći da je ona bila moj
jedini izbor, jer je uz vjeru bila i mom srcu mila? Ovo ne bi bila laž za koju
bih bio grješan, ovo bi bila laž zbog koje bih, možda, čak imao nagradu. Ali...
ja sam odabrao da računam na njen osmijeh, makar i kroz suze.
Kasnije sam slušao
predavanja o tome da je muslimanu dozvoljeno da slaže samo u tri slučaja:
Od Ummu Kulsum,
radijallahu`anha,prenosi se da je rekla:
,,Nisam čula (Allahovog Poslanika, sallallahu `alejhi ve sellem) da je dao
olakšicu u laganju od onog što pričaju ljudi osim u trome: ratu, izmirivanju
ljudi i muža ženi i žene mužu”. (Muslim)
Ono što nisam čuo je
ovo objašnjenje tog hadisa:
„Većina učenjaka je na
stavu da laganje u osnovi nije
dozvoljeno, a u slučajevima u kojima je preneseno da je dozvoljeno lagati, ne
misli se na stvarno laganje, tj. govoriti o nečemu suprotno onome kako je u
stvarnosti, nego da se misli na tvz. tevriju i mearid, tj. korišetenje
dvosmislenosti i aluzije, a ne čisto i namjerno laganje. Što se tiče primjera laganja muža ženi i žene mužu po ovom
mišljenju su: ispoljavanje ljubavi, davanje obećanja i ulijevanje nade za nešto
u budućnosti sto nisu obavezni ispuniti, a sve to sa ciljem da se druga strana
učini zadovoljnom i da se poboljšaju odnosi među njima.“[1]
Tada, kada sam trebao
makar slagati da je usrećim, ja to nisam učinio. Bilo mi je svejedno što sam je
ranio. Bitno mi je bilo da sam ja „iskren“.
S obzirom da sam dobro
upamtio hadis po tumačenju mog nefsa, a ne njegovog stvarnog značenja, ja sam
se upustio u „dozvoljeno laganje“ kao da je to dijeljenje sadake.
Kada bih joj uskratio
nešto od mojih obaveza prema njoj, kao što je odlazak s njom kod ljekara,
posjetu njenoj rodbini makar ponekad, i slično, ja sam se izgovarao kako imam
obaveze. Otišao bih s društvom u šetnju,
ili bih sjedio sa „prijateljima“ u nekoj slastičarni, a ako bi me nazvala, ja
bih joj odbrusio: „Šta me gnjaviš, ne znam šta ću od posla, evo me pod haubom gazdinog auta! Ne znam kad ću
završiti, obećao sam da ću raditi dok ne popravim!“
Opet sam računao na
njen osmijeh, jer ona me nije znala drugačije dočekati. Nije mi bilo bitno da
se ona smiješi, nego da ja ne gledam s pravom namršteno lice. Potpuno sam bio
neosjetljiv na stanje njenog srca, iako
sam „znao“ hadis, kada je jedan čovjek došao Resulullahu, alejhis-selam, pa ga
upitao:
„Ko
je najdraži Allahu, Allahov Poslaniče?'' On reče: ''Najdraži Allahu je onaj ko
najviše koristi ljudima. Najdraže djelo Allahu je da uneseš radost u srce
muslimana...“
***
Znao sam da povremeno
dobije nešto novca od roditelja, pa kada bi mi spomenula da su joj se cipele
poderale, ili haljina pohabala, rekao bih joj: „Imaš novac, kupi sebi! Ja nemam
para na bacanje, ne znam ni kako račune plaćam.“
Lagao sam. Imao sam ja puno
više od iznosa duga na računu, ali sam smatrao da „dozvoljenom laži“ mogu
priskrbiti da ne trošim na nju. U svoj sili moje „iskrenosti“ u vjeri, smetnuo
sam s uma i svog bolesnog srca Allahove
Riječi:
Neka
imućan prema bogatstvu svome troši, a onaj koji je u oskudici – prema tome
koliko mu je Allah dao, jer Allah nikog ne zadužuje više nego što mu je dao;
Allah će sigurno poslije tegobe slast dati. (Et-Talak, 7.)
Po ko zna koji put sam „zaboravio“
riječi učenjaka. Bolje reći, prečuo sam ono što mi duši nije godilo.
Kaže Ibn Hadžer:
”Učenjaci su složni da laganje muža ženi i žene mužu nije dozvoljeno u
obavezama jednog prema drugom kao i uzimanju jednog od dorugog ono što mu ne
pripada”.[2]
Kasnije
se počelo dešavati ono što je sve dotadašnje laži učinilo sitnim, ako to može
biti. Nema sitnog grijeha. Zaboravio sam da ne treba gledati u beznačajnost
grijeha, već u veličinu Onoga pred Kojim griješim prema Njegovim stvorenjima
koja Mu na sedždu padaju.
Svojevremeno sam se
priključio na internet. U početku sam „klikao“ po linkovima stranica na kojima
su bili islamski sadržaji. Zaista, bilo je tu lijepih pouka i poruka naše časne
vjere. Ipak, do mene nisu dopirale, osim... Kada bih se obraćao ženi nakon
nekog pročitanog teksta, rekao bih joj da sam u njemu našao potvrdu za njene
greške. Sigurno da je bilo grešaka pri njoj, kao i prema svakom čovjeku, ali ja
sad priznajem da nije bilo ni blizu onoga što sam ja njoj govorio. Da sam samo
htio, u tom bih tekstovima vidio svoje greške, pa bih se kajao i popravljao.
Ipak, ja sam se odlučio da nju prozivam i etiketiram. Kao da nisam mogao
podnijeti to što je bolja od mene, i što tako strpljivo podnosi moj nemar i
zapostavljanje svih obaveza. Vjeruj, mogao bih potpisati da ne znam kad su mi
djeca prohodala, kad ih je naučila da pišu, kad ih je podučila sufari... Nisam
ih naučio ni euzu i bismillu. Počeli su
učiti u Kur'anu, a kako su bili još mali, trebalo im je prakse i vremena. Žena
je njihove greške popratila osmijehom, svaki put. A ja sam ih nazivao imenima
životinja, govorio im da su ljenčine, da ne znaju i ne rade ništa... Posebno me
nervirao njen osmijeh. Napadao sam je kako im odobrava ljenost i nerad. Ni
danas im nisam rekao da mi je žao zbog toga. Stid me čuti samog sebe, kažem
ti...
Vrlo brzo sam uplovio u
valove fejsbuka i raznih stranica za upoznavanje ljudi. Ispočetka sam napadao
žene koje su se našle na tom fejsbuku, pisao im privatne poruke kako se trebaju
bojati Allaha što se tu nalaze, iako ničim nisu pokazivale nešto neprikladno.
Većina njih nije nikad odgovorila. Neke su mi odobravale, ali to je bilo baš
smiješno (da nije žalosno, kad sad na to pogledam)... One koje se nisu
eksponirale nikakvim slikama i nedoličnim komentarima, odgovorile bi nekoliko
pristojnih riječi, kao dova, ili samo uzvraćanje na selam. A one koje su se
kreveljile na slikama, na nekima potpuno nepropisno odjevene, one su mi odobravale i kao fol zahvaljivale što sam "brižan brat". Čak bih ja
prestao pisati u nekom momentu, ali takve nisu prestajale. Nije mi dugo trebalo
da upadnem u zamku vlastitog nefsa.
Počeo sam se redovno
dopisivati sa njima. Kada bi me moja supruga upozorila, rekao bih joj da ja „tražim
drugu ženu da se oženim.“ Ako bi ona kazala da to nije način, i da sam ja
čovjek koji ne može ni vlastitu porodicu dovoljno prehraniti, ili odjenuti,
derao bih se na nju kako je slaba muslimanka, i kako se protivi Allahovom
Zakonu. Ranjavao sam je svaki dan. Govorila mi je da se trebam preispitati, da
toliko „učenje“ na internetu nije nikakvo učenje, ako poslije toga vidi da
nikad ne uzimam Mushaf da učim, ili nikad ne čitam hadise. A ja sam joj govorio
da je ona slijepa u svojoj perspektivi glupače.
Zamolila me da joj
kažem čime kod nje nisam zadovoljan. Pitala me je li ružna. Pošto nisam imao
ništa konkretno da navedem, rekao sam samo: „Glupa si. Maltretiraš me.“ Nisam mogao reći da je ružna, jer je i nakon
mnogo djece koje nam je rodila, uistinu bila jako lijepa žena. Ipak, ja sam i
dalje mislio da sam na nju bio osuđen, jer nisam imao bolji „islamski“ izbor.
Smatrao sam da zaslužujem bolje.
Vremenom sam joj počeo
govoriti da nisam mislio imati toliko djece, i da ne mislim cijeli život raditi
samo da bih nju i djecu hranio. Rekao sam da ću otići van države, da tražim
posao od kojega ću „i ja imati koristi“... a istina je bila da sam našao neku
ženu u inostranstvu, i da sam se htio riješiti ove porodice. Kazala mi je da je
Allah Er-Rezzak, Opskrbitelj, i da naše nije da brinemo o propisanome, već o onome što su naše dužnosti.
Na to sam joj rekao,
sjećam se kao da je bilo danas:
„Sad ti ja više ne dam
ni dinara za opskrbu, pa ti vidi hoće li ti nafaka sama doći.“
Rekla je:
„Allah je propisao i
nafaku, i sebebe. Doći će, in šaa Allah.“
Vidio sam tad nešto
čudno: Rane koje sam joj nanosio godinama, pretvorile su je u ranjenika koji
više ne haje za bol. Bilo je toliko boli, da je postala imuna na nju. Moja
djeca su već odrasla, a ja sam i dalje buljio u monitor kompjutera, ili bježao
iz kuće bilo kojim povodom. Nisam ih ni poznavao. Nekad sam mislio da sam im
stvarno dao imena kojima sam ih nazivao: „Konj“, „Magarac“, „Majmun“, „Guska“, „Koza“...
Nisam im zaboravio imena, malo sam preuveličao, ali je postalo uobičajeno da ih
tako nazivam. Kada bi oni međusobno jedno drugom takvo što rekli, ja bih ih
udario, ili nekako kaznio, „jer su
neodgojeni“.
Jednog dana, kao da je
Zemlja potpuno presušila; moj posao mehaničara više nije donosio nikakvu dobit.
Tražio sam posao na drugim mjestima, ali nisam mogao naći. Čudio sam se da mi
ne dolaze mušterije kao nekada, iako sam i dalje bio izvrstan majstor. I to je
bila prekretnica: otišao sam kod „strankinje“.
Tamo sam se oženio tom
ženom. Našla mi je neki posao. Jesam li napokon bio sretan?
Kad god bih pogledao u
nju, pred očima mi je bila slika daleko ljepše žene- one koju sam ostavio „da
me čeka i pazi moju čast i imetak dok me nema“. Svakodnevno mi je ova nova
žena, već nakon kratkog vremena, dosađivala: „Misliš da ću ti ja ovdje prati i
peglati, pa čak ti i posao nalaziti, a da ti tamo fukari nosiš? Misliš da sam
ti ja glupača kao ona guska dole??“
Odlučio sam da sve to
zaboravim i vratim se kući. Pokajat ću se, mislio sam, i priznat ću da sam
pogriješio. Ova nova, kao da je vidjela da nešto smjeram. Prijavila me
imigracionoj policiji. Došli su na mjesto gdje sam radio, i pošto nisam imao
novaca da platim kaznu, zatvorili su me
do presude koju sam morao čekati. U toj čeliji, jedino svjetlo su mi bile oči
moje žene koju sam izranjavao toliko da je više bila mrtva nego živa.
Odzvanjale su mi u ušima njene riječi: „Bolan, bolan... zar ti misliš preko zla
naći dobro? Zar misliš preko razvrata dobiti čast i ugled? Zar misliš da ćeš
preko harama naći halal?...“
Utroba mi se raspadala
od bolova. Kajao sam se za svaku suzu koju sam prouzrokovao muslimanima, mojoj
ženi, djeci, mojim i njenim roditeljima, a i onima za koje nisam bio
siguran...tamo, preko interneta... ko zna ko je sve zbog mene zaplakao?!
Nakon mjesec dana,
odlučili su da ću biti zatvoren još dva mjeseca, i da sam time „odležao“ iznos
kazne. Uz to sam dobio progon iz zemlje i zabranu ulaska. Eh, da znaju koliko
su me time usrećili! Ova strankinja mi nije ostavljala prostora da dišem.
Stalno me maltretirala pričom o tome kako sam lažov, kako sam škrtac i
neradnik, kako nemam pojma o vjeri, nego se samo foliram i glumim... a ja sam
morao biti „fin“, jer su kod njih kazne strašne za nasilje nad ženama. Nasilje
je i galama. Nasilje je da tražš da skuha... dolazila je tri puta sedmično, i
svaki put me još istopila. Ukrotilo me to izjedanje do te mjere, da više nisam
ni znao podići glas.
Došao je dan povratka.
Zatekao sam ih kod
kuće. Žanu i djecu. Ona se nasmiješila, ali taj je osmijeh bio mrtav. Djeca su
me lijepo poselamila, ali taj je selam bio tuđi. Rekao sam da sam pogriješio.
Nisam rekao da se kajem. Već to priznanje greške bilo je tako porazno... ona je
rekla: „Svi mi griješimo, najbolji su griješnici oni koji se najviše kaju.“
Od tada živimo kao da
se ništa nije desilo. Pošto meni i dalje posao ne donosi neku dobit, žena me
pomaže u izdržavanju porodice. Rekla je da je nafaka našla put... Radila je
nešto od ručnih radova, i to je vrlo uspješno prodavala. Djeca su bila već pred
kraj školovanja, i svako njihovo znanje je bilo penal prema mojoj mreži. Znao
sam da u njemu nemam udjela. I dalje sam bio hladan. Ne zato što sam htio, jer
sam naučio koliku vrijednost imam, kao i to da je nisam zaslužio. Bio sam hladan,
jer sam živio sa strancima moje krvi, i sa ženom koja je davno umrla da bi
preživjela. Umirala je sa svakim zadanim udarcem, svakom uvredom, poniženjem, prevarom, sa svim što sam joj od tegoba nanio. Umirala je s osmijehom, kako je i živjela. Ubiti u nekome dušu, gore je nego ubiti nečije tijelo. A ja sam je
ubio. Šta ću reći Allahu? Šta ću reći Uzvišenom Stvoritelju, Koji je propisao najbolje i naljepše uredio propise u svakom pitanju, kada sam ja onaj koji je svaki propis Njegove vjere kršio, dok sam se istovremeno, bez imalo stida, na te propise pozivao?! Zaista, upozoren sam, ali nisam hajao. Upozoren sam na ono što sad svakim svojim danom na Dunjaluku svjedočim:
A
onaj ko okrene glavu od Knjige Moje, taj će teškim životom živjeti i na Sudnjem
danu ćemo ga slijepim oživiti.
"Gospodaru
moj," - reći će - "zašto si me slijepa oživio kada sam vid
imao?"
"Evo
zašto" - reći će On:
"Dokazi
Naši su ti dolazili, ali si ih zaboravljao, pa ćeš danas ti isto tako biti
zaboravljen."
I
tako ćemo Mi kazniti sve one koji se pohotama previše odaju i u dokaze
Gospodara svoga ne vjeruju.
A
patnja na onome svijetu biće, uistinu, bolnija i vječna.(Ta-Ha,
124-127.)
Nema komentara:
Objavi komentar